Κυριακή, 21 Φεβρουαρίου 2010

Σύμφωνα με το σχέδιο Καλλικράτης, σε επίπεδο δήμων θα μεταφερθεί η Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας

Σύμφωνα με το σχέδιο Καλλικράτης, σε επίπεδο δήμων θα μεταφερθεί η Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας. Μ' άλλα λόγια, στους δήμους θα μεταφερθούν τα 200 Κέντρα Υγείας (ΚΥ) και περίπου 400 μονάδες του ΙΚΑ, στην περίπτωση που θα προχωρήσει η ενοποίηση των κλάδων Υγείας και η μεταφορά τους στο υπουργείο Υγείας.

Επίσης, σύμφωνα με το ίδιο σχέδιο, στις Περιφέρειες θα μεταφερθούν πάνω από 70 νοσοκομεία. Στην κεντρική διοίκηση θα παραμείνουν κοντά στα 50 νοσοκομεία, όσα έχουν περισσότερα από 400 κρεβάτια, τα εφτά πανεπιστημιακά και τα 11 του ειδικού καθεστώτος που περιγράφονται στο νόμο 2889/2001 (κυρίως αυτά που είναι συνέχεια κληροδοτημάτων, όπως ο «Ερυθρός Σταυρός», το «Αγλαΐα Κυριακού», κλπ.).

Τη μεταφορά αρμοδιοτήτων των Υγειονομικών Περιφερειών όπως, περίπου, περιγράφονται, με εναλλακτικά βέβαια σενάρια στο σχέδιο του υπουργείου Υγείας, επιβεβαίωσε και η υπουργός Μαριλίζα Ξενογιαννοκοπούλου στη χτεσινή συνάντησή της με την ηγεσία της Ομοσπονδίας Ενώσεων Νοσοκομειακών Γιατρών Ελλάδας. Συγκεκριμένα, όταν ετέθη το ερώτημα για το τι μέλλει γενέσθαι με τον «Καλλικράτη» στην Υγεία η υπουργός απάντησε ότι θα δοθούν αρμοδιότητες των σημερινών Υγειονομικών Περιφερειών (ΥΠΕ) στους εκλεγμένους της Αυτοδιοίκησης με πρώτη προτεραιότητα τη μεταφορά της ΠΦΥ στους δήμους. Εξάλλου, προχτές, σε μια βιβλιοπαρουσίαση και ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Υγείας, Νίκος Πολύζος, είπε ότι στα πλαίσια του «Καλλικράτη» θα εκχωρηθεί η ΠΦΥ στους δήμους, για να εισπράξει την παρατήρηση απ' τον παραβρισκόμενο δήμαρχο Αθηναίων - και πρόεδρο της ΚΕΔΚΕ - Νικήτα Κακλαμάνη, ότι η μεταφορά αυτή θα συνοδευτεί και με τους απαραίτητους πόρους.


. Η χρηματοδότηση και άρα η επιβίωση, η ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών, κτλ. θα εξαρτώνται από τους πόρους που ο δήμος ή η περιφέρεια θα πρέπει να αναλάβει.

Συνολικά το σχέδιο προβλέπει ότι οι 7 ΥΠΕ θα ενταχθούν στις 13 νέες αιρετές Περιφέρειες και θα δημιουργηθεί «κάθετη δομή των νέων διοικητικών περιφερειών με τις εξής διευθύνσεις: Προγραμματισμού και Ανάπτυξης πολιτικών παροχής υγείας, οικονομικής οργάνωσης και υποστήριξης και ανάπτυξης ανθρώπινου δυναμικού μονάδων παροχής υπηρεσιών υγείας». Δηλαδή, η σημερινή κεντρική διάρθρωση διασπάται και μεταφέρεται «προς τα κάτω» με απρόβλεπτες από εκεί και πέρα συνέπειες. Ως εναλλακτική πρόταση παρουσιάζεται η «μετατροπή των ανωτέρων διευθύνσεων σε τμήματα και η απορρόφησή τους από την αρμόδια Διεύθυνση και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Περιφέρειας». Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στις υπηρεσίες Πρόνοιας προτείνοντας τη διάρθρωσή τους σε «τμήματα αντίστοιχα με το αντικείμενο των Εθνικών Προγραμμάτων Κοινωνικής Φροντίδας».

Εθελοντισμός για τους ανασφάλιστους

Τέλος, προβλέπει τη σύσταση αυτοτελούς τμήματος εθελοντισμού και πιστοποίησης φορέων στην περιφέρεια, όπου θα μεταφερθούν όλες οι αρμοδιότητες που ασκούνται από το σχετικό τμήμα του υπουργείου Υγείας.

Αν και στο σχέδιο δεν υπάρχουν συγκεκριμένα οικονομοτεχνικά στοιχεία εκείνο που προκύπτει είναι ότι οι Περιφέρειες θα έχουν τη διαχείριση των κονδυλίων του τακτικού προϋπολογισμού που αφορούν στην κάλυψη των ανασφάλιστων και των λειτουργικών δαπανών. Εκεί δηλαδή που ο κρατικός προϋπολογισμός μειώνει συνεχώς τη συμμετοχή του και τα βάρη του τα μεταθέτει στην αιρετή Αυτοδιοίκηση, η οποία θα υποχρεωθεί να θεσπίσει νέους πόρους για να καλύψει αυτές τις ανάγκες

Απο τον Ημερήσιο Τύπο